Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجتبی احمدی- دبیر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا

سریال «پایتخت» در فصل ششم هم روی آنتن رفت و با گذشت نیمی از تعطیلات نوروز همانطور که تصور می‌رفت، توانست دیگر رقبا را کنار بزند و پرطرفدارترین اتفاق نوروزی چه در عرصه رسانه ملی و چه در فضای مجازی باشد.

در چند بخش این مجموعه تلویزیونی پرطرفدار را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهیم و باتوجه به نکات مرتبط با روانشناسی و جامعه شناسی موجود در این سریال تلویزیونی باید گفت سریال «پایتخت» به‌رغم انتقادات موجود، آینه‌ای از اجتماعی است که در آن زندگی می‌کنیم و شاید بتوان گفت نقطه عطف این مجموعه تلویزیونی در تمام فصول همین نکته بوده است که «پایتخت» از ناکجاآباد نمی‌گوید و نمونه‌ای از شخصیت هایی را به ما نمایش می دهد که روزانه آنها را بارها در اطراف خود می بینیم، می شنویم، تحلیل می کنیم، گاهی تحت تاثیر آنها قرار می گیریم و گاهی از کنارشان عبور می کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر برخی از شخصیت های این سریال امروز عصبانی تر از فصول قبل دیده می شوند، محصول جامعه‌ای هستند که مردمش عصبی‌تر شده اند و این تغییر رفتار در میان کاراکترها برگرفته از دنیایی است که در آن زندگی می کنیم.

اگر در سریال «پایتخت6» شاهد حجم وسیعی از بی احترامی ها هستیم، برادران رحمت که او را می زنند، بهتاش مچ دایی اش را می گیرد، نقی با الفاظی عجیب و غریب برادرزاده ها، پسرخاله، رحمت و حتی دخترانش را صدا می زند و... برشی از همین زندگی است که متاسفانه احترام به بزرگتر، رعایت ادب و اخلاق در آن کم رنگ است.

نباید خرده بگیریم از سریالی که فرمول موفقیتش از ابتدا نمایش واقعی زندگی بوده است و الان در حال حاضر هم با همان ساختار به فصل ششم رسیده است. در حقیقت «پایتخت» با نمایش این واقعیت ها در حال یک نقد رسانه ای است و جذابیت های سریال و شخصیت هایش باعث شده است تا برخی از افراد جامعه با جایگاه های مختلف به این نوع از روابط منتقد باشند.

اگرچه گاهی با اغراق های نمایشی رفتار شخصیت ها در سریال «پایتخت» به جای باریک کشیده می شود و به طور مثال عدم رعایت ادب و احترام خانوادگی میان کاراکترها آزاردهنده می شود اما فراموش نکنیم این ویژگی از آیتم های هنر نمایش است که می تواند برای گوش زد کردن نکات مختلف تماشاگرش را بدین وسیله بیدار کند.

یکی از نکاتی که شاید سریال «پایتخت» را در فصل ششم با دیگر فصول متفاوت کرده است عبور از ممیزی ها و خطوط قرمز مرسوم رسانه است که شاید پیش از این رخ نداده بود.

در سریال «پایتخت» شاهد این هستیم که در موقعیت های مختلف نقدهایی سیاسی، رفتاری و گاه حتی اعتقادی به موضوعات و شخصیت های مختلف می شود و عملا می توان جسارت بیشتری را در فصل ششم سریال «پایتخت» متصور بود.

اینکه شخصیت "هما" با بازی ریما رامین فر به عنوان نمادی از زن درون گرا، آرام، بساز و منطقی ایرانی در پنج فصل معرفی می شود و در نهایت در فصل ششم شاهد این هستیم که برای کتمان واقعیت با دخترانش هم دست می شود( اردوی سارا و نیکا) و یا در ماجرای توبیخش از محل کار آن را از همسرش مخفی میکند، نشان از این دارد که سریال «پایتخت» حتی برای نمایش واقعیت های موجود در روابط زن و شوهری اقدام به طراحی یک اشتباه برای شخصیت محبوب و کم اشتباهش می کند تا این سوال را ایجاد کند که؛

آیا کتمان واقعیت برای ایجاد آرامش در یک رابطه زن و شوهری منطقی است؟

آیا مرد ایرانی را باید با ندانستن کنترل کرد؟

آیا میزانسن فرزندان در مقابل پدرشان طوری طراحی شود که مجبور به کتمان خواسته ها و حقایق زندگی شان درمقابل پدر باشند؟

با این اوصاف باید گفت رابطه نقی و هما، ارتباط بهتاش و نقی، ماجرای رحمت با رحمان و رحیم، روند زندگی ارسطو و ورودش به مسیر خلاف، نقی  و نوع برخوردش در حفظ رابطه با نماینده مجلس و.... برشی از زندگی این افراد در همین جامعه و البته در فصل ششم است.

شاید اگر شخصیت هما، ارسطو، نقی و... امروز در فصل اول سریال بودند، برخوردی متناسب با ده سال پیش را که این سریال در ابتدای راه بود برمی گزیدند.

بپذیریم که این شخصیت های محبوب هم همزمان با گذر زمان براساس اتفاقات و روند حوادث و ماجراهای رخ داده در جامعه شان دچار تغییراتی شده اند که این تغییرات گاهی با شناختی که ما از این کاراکترها داریم مطابقت ندارد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: پایتخت جامعه فرهنگ و هنر سیروس مقدم مهران احمدی ریما رامین فر سریال نوروزی الهام غفوری مجتبی احمدی احمد مهرانفر بهرام افشاری محسن تنابنده نسرین نصرتی پایتخت6 هومن حاج عبدالهی فصل ششم شخصیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۴۰۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ «آخرالزمان» کمتر دیده‌ شدۀ کره‌ای؛ از مِه زامبی‌ساز تا زامبی‌ها در چوسان!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، طی نزدیک به یک دهه است که فیلم‌ها و سریال‌های کره جنوبی بر سرویس‌های استریم تسلط یافته‌اند، به خصوص به خاطر رونق فوق‌العاده‌ی سریال‌هایی که موضوعشان فاجعه و بقا است. این سریال‌ها با هیجان و تعلیق درجه‌یکی که به مخاطبان ارائه می‌دهند، موفقیت زیادی را در سطح بین‌المللی کسب کرده‌اند.

به گزارش فرادید، موفقیت بی‌سابقه‌ی «بازی مرکب» باعث شد همۀ سریال‌های با موضوعات آخرالزمانی در لیست تماشای بینندگان قرار بگیرند. این سریال‌ها آنقدر پرهیجان و جذاب هستند که تماشاگران نمی‌توانند خودشان را در حال فرار از هجوم هیولاها یا آینده‌ای فاجعه‌بار بدون آب تصور نکنند. با وجود اینکه کمبودی از فیلم‌ها و سریال‌های کره‌ای با مضمون بقا وجود ندارد، اما تعداد معدودی از آن‌ها آنقدر عالی هستند که مخاطبان را از ابتدا تا انتها میخکوب نگه می‌دارند. در اینجا پنج مورد از این سریال‌هابرتر اما کمتر دیده شده را معرفی خواهیم کرد.

۱. روز موعود (D-Day)

روز موعود یک سریال کره‌ای در ژانر «بقا» است که از جهت نزدیکی‌اش به واقعیت با بقیۀ سریال‌های این ژانر متفاوت است. این سریال به موضوعاتی کاملا جدی می‌پردازد و معنای واقعی تلاش برای بقا را به تصویر می‌کشد.

در این درام پزشکی فاجعه‌آمیز و مهیج، شهر سئول با یک زلزله وحشتناک مواجه می‌شود که تقریباً شهر را با خاک یکسان می‌کند. در پی این فاجعه، تنها افرادی که قربانیان می‌توانند به آنها تکیه کنند گروهی از پزشکان و امدادگران شجاعی هستند که در یک وضعیت آشفته گرفتار شده‌اند.

روز موعود درباره افرادی نیست که برای یک قوطی غذا به جان هم می‌افتند یا کسی را به دلیل احتمال آلوده بودن محکوم به مرگ می‌کنند. این سریال یک تصویر واقعی از ترس و عدم اطمینانی است که یک جامعه هنگام وقوع فاجعه تجربه می‌کند. چنین حوادثی به طور طبیعی غریزه بقا را در انسان بیدار می‌کنند و این یکی از چیزهایی است که این سریال با روایتی مبتنی بر واقعیت به طور موفقی به تصویر می‌کشد.

۲. گودال تاریک (Dark Hole)

گودال تاریک یک سریال مهیج و کمترشناخته‌شده در ژانر بقاست که شباهت‌هایی به سریال محبوب نتفلیکس، یعنی «خانۀ شیرین» دارد. این سریال داستان گروهی از بازماندگان را روایت می‌کند که در حال فرار از مه مرموز و تاریکی هستند که باعث تبدیل شدن انسان‌ها به هیولا می‌شود. زندگی این افراد زمانی دگرگون می‌شود که دود سیاه ناشی از فرو ریختن چاه فاضلاب یک کارخانه‌ی شیمیایی، آن‌ها را به زامبی‌های جهش یافته تبدیل می‌کند.

این سریال یک داستان کلاسیک بقا است که شما را به سفری هیجان‌انگیز می‌برد و باعث می‌شود حدس بزنید کدام شخصیت‌ها می‌توانند تا پایان دوام بیاورند. گودال تاریک اثری پر زرق‌وبرق نیست، اما وفادار به مضمون و عناصر ژانر بقا است. این سریال با طرح سؤالاتی درباره‌ی ارزش‌های انسانی و حس فرورفتن در تاریکی‌ای که شاید همیشه در درونمان وجود داشته، شما را به فکر وامی‌دارد.

۳. دریای خاموش (The Silent Sea)

دریای خاموش یک سریال علمی-تخیلی مهیج و آینده‌نگر است که با به تصویر کشیدن دنیایی بدون آب، تماشاگران را میخکوب می‌کند. تصور کنید در دنیایی زندگی کنید که آب به یک کالای فوق‌العاده با ارزش تبدیل شده باشد. این فرضیه می‌تواند غریزه بقا را در هر کسی بیدار کند.

در حالی که همه شخصیت‌ها در این سریال در تلاش برای زنده ماندن در پی عواقب کمبود آب هستند، داستان عمدتا بر روی گروهی از فضانوردان مأموریت فضایی متمرکز است که وظیفه دارند اطلاعات و نمونه‌هایی را از یک مرکز تحقیقاتی روی ماه بازیابی کنند.

دریای خاموش سفری پرهیجان، نفس‌گیر و مرموز به دنیای علمی-تخیلی است. تماشاگران تا قسمت آخر نمی‌توانند به طور کامل حدس بزنند در این سریال چه اتفاقی در حال رخ دادن است و همین سفر پرخطر از ناشناخته‌ها به سوی شناخته‌ها، یکی از بهترین ویژگی‌های این سریال است. شاید این سریال یک مجموعه بقا به سبک سنتی نباشد، اما درباره‌ی تلاش برای بقای نسل بشر و انجام هر کاری برای جلوگیری از انقراض انسان‌ها است. درخشش این سریال به خاطر بازی خیره‌کننده‌ی گونگ یو است که هر صحنه را با بار احساسی عمیقی اجرا می‌کند.

۴. پادشاهی (Kingdom)

پادشاهی یکی از بهترین سریال‌های کره‌ای نتفلیکس است که می‌توان آن را آغازگر جریان داغ سریال‌های مدرن بقا با فضاسازی متفاوت دانست. برخلاف اکثر سریال‌های بقا که در مکان‌های آشنایی مانند یک مجتمع مسکونی پرجنب‌وجوش یا یک دبیرستان اتفاق می‌افتند، «پادشاهی» دارای یک پیشینه تاریخی قوی است که به طرز شگفت‌انگیزی با یک ماجرای آخرالزمانی دربارۀ زامبی‌ها پیوند می‌خورد. این سریال که اقتباسی از یک وب‌تون است، داستان مهیجی در دوران سلسلۀ چوسان را روایت می‌کند که در آن پادشاه به طور ناگهانی به یک بیماری مرموز و جدید مبتلا می‌شود. ولیعهد مشتاق برای کشف راز این بیماری، متوجه می‌شود که قربانیان این بیماری دوباره به صورت هیولاهایی به زندگی برمی‌گردند؛ همان هیولاهایی که در دوران مدرن «زامبی» نامیده می‌شوند.

پادشاهی رویکردی فوق‌العاده هوشمندانه به مضمون بقا دارد و بدون تکیه زیاد بر کلیشه‌ها داستان خود را پیش می‌برد. تماشاگران می‌توانند انتظار صحنه‌های اکشن و خون‌آلود زیادی را در مکان‌های غیرمنتظره داشته باشند. با این حال، کسانی که به دنبال یک داستان زامبی معمولی‌تر هستند، ممکن است در پادشاهی آنچه را که می‌خواهند پیدا نکنند، به ویژه به این دلیل که در این سریال، موجودات گوشت‌خوار عمدتاً در پس‌زمینه‌ی خط اصلی داستان قرار دارند.

۵. شادی (Happines)

در دنیایی که بقا حرف اول را می‌زند، کمتر جایی برای شکوفه زدن عشق پیدا می‌شود. «شادی» یک تریلر مهیج دیگر با محوریت حمله زامبی‌هاست که سختی‌های گرفتار شدن در یک مجتمع مسکونی لوکس را به تصویر می‌کشد، البته در حالی که دنیای بیرون در حال نابودی است.

یکی از بهترین ویژگی‌های «شادی» که آن را از سایر سریال‌های مشابه جدا می‌کند، داستان عاشقانه‌ی صمیمانه‌ای است که به خوبی با فضای وهم‌آلود رویدادهای آخرالزمانی ترکیب شده است. شخصیت‌های اصلی، به ویژه شخصیت زن (با بازی هان هیو جو)، جوانانی قوی و مستقل هستند که جذابیت مضاعفی به روایت این سریال بخشیده‌اند.

این سریال با دوز متناسبی از احساسات، هرج و مرج و هیجان همراه است. داستان نه ‌تنها غیرواقعی به نظر نمی‌رسد، بلکه تعادل فوق‌العاده‌ای بین منطق و تخیل برقرار می‌کند. «شادی» یک درام زامبی غیرمعمول است که درگیری‌های ساکنان ساختمان و تأثیر یک وضعیت اضطراری بر ارزش‌های اخلاقی انسان را مورد بررسی قرار می‌دهد.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904160

دیگر خبرها

  • ۱۰ سریال جنگی دیدنی در مورد جنگ جهانی اول
  • مهران مدیری با یک سریال بازمی گردد | جزئیات شروعِ پیش‌تولید پایتخت
  • ۵ «آخرالزمان» کمتر دیده‌ شدۀ کره‌ای؛ از مِه زامبی‌ساز تا زامبی‌ها در چوسان!
  • جای خالی یک سریال ایرانی درباره حسن صباح 
  • ۱۰ سریال جنگی دیدنی در مورد جنگ جهانی اول؛ از Women at War تا Parade’s End
  • طلاق از شوهر به‌خاطر خیلی خوب‌بودن!
  • رخنه به قلب دشمن
  • استاد مسعود اسکویی نقش الگوسازی داشت
  • همکاری‌های مشترک محسن تنابنده و احمد مهرانفر؛ زوج همیشه جذاب
  • پاسخ به یک ابهام بزرگ درباره فصل جدید «پایتخت»