Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-08@21:38:17 GMT

بازگشت «پایتخت» به مدار تعادل

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۴۶۸۳۲

بازگشت «پایتخت» به مدار تعادل

مجموعه تلویزیونی پایتخت که در دو فصل گذشته خود با تجربه فضاهایی متفاوت از هویت اولیه اش فاصله گرفته بود حالا بار دیگر خاطرات خوب سه فصل ابتدایی را برای مخاطبان زنده می کند. 

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- محمد پورعلم : شاید در روزهای قرنطینه خانگی نوروز امسال و نگرانی ناشی از بحران کرونا، هیچ رویدادی همچون پخش سری جدید «سریال پایتخت» برای عموم مردم خوشحال کننده نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردمی که ساعت های متوالی در خانه مانده اند، حالا هر شب دلخوشی کوچکی به نام سریال پایتخت دارند تا اندکی بخندند و مشکلات را تا حدی به فراموشی بسپارند.



البته در این میان نباید سایر سریال ها و برنامه های تلویزیون و رسانه های مجازی را نادیده گرفت که مخاطبان خاص خود را دارند اما باید توجه داشت مجموعه هایی چون «پایتخت» و «کلاه قرمزی» به خاطر نمایش ویژه در ایام نوروز سال های گذشته، به نوعی سورپرایزهای نوروزی به حساب می آیند.



«پایتخت شش» پس از تجربه متفاوت پایتخت پنج، بار دیگر بازگشت سریال به روال عادی و ادامه داستان دوست داشتنی خانواده نقی معمولی به حساب می آید. پایتخت پنج به خاطر موضوع خاص خود، داستانی کاملا متفاوت از گذشته داشت و فضای رعب و وحشت در آن غالب بود.




گرچه در این میان نباید از اشتباهات پایتخت چهار نیز به سادگی گذشت. فصلی که در آن، نقی دمعمولی به عنوان کاراکتر اصلی و محوری سریال چنان عصبانی و ناامیدکننده نوشته شده بود که کل سریال از تلخی آن متاثر شد.



به هر روی حالا پایتخت با همان مولفه های آشنا که از ابتدا هویت این سریال را رقم زده بود، بار دیگر میهمان خانه های مردم است و بازخوردهای مثبتی نیز دریافت کرده است.

 


روزهای پایانی سال نود و هفت بود که دست اندرکاران پایتخت، نویسنده اصلی خود یعنی خشایار الوند را از دست دادند. فقدان ناگهانی «خشایار الوند» لطمه ای بزرگ به مجموعه پایتخت به حساب می آمد. نویسنده ای که در همراهی با «محسن تنابنده» به عنوان سرپرست نویسندگان نسبت به فضای داستان و کاراکترها آشنایی کامل داشت.
 


نویسندگی پایتخت شش اما به «آرش عباسی» سپرده شد. چهره ای نام آشنا برای اهالی تئاتر و سینما که مسئولیت دشوار داستان سری جدید پایتخت را بر عهده گرفت. تجربه ای که واجد مولفه های تازه ای در جزییات داستانی این سریال است و می تواند در ادامه ساخت آن تداوم یابد. یکی از این مولفه ها، داستان به روز سریال و لحاظ کردن اتفاقات روزمره در آن است. به طوری که مخاطب تصویری نسبتا واقعی از زندگی کاراکترها را می بیند و با آن ها همذات پنداری می کند. مثلا در طول پایتخت شش به وفور رفتارهایی واقعی را از کاراکترها می بینیم که برای مخاطب ایرانی کاملا آشناست اما معمولا در رسانه ملی نادیده گرفته می شود.

 


یکی از این رفتارها اختلاف نسل هاست که در پایتخت شش نمایان می شود. برخوردهای کاراکتر بهتاش با نقی یا برخوردهای کاراکتر بهروز با بزرگترها به گونه ای است که ممکن است از سوی برخی خانواده ها انتقاد برانگیز باشد، اما باید توجه داشت آن چه در سریال به نمایش درآمده از واقعیت دور نیست.

 


نکته ای دیگری که در پایتخت شش به طور واضح طرح می شود، مشکلات اقتصادی و به طور خاص انتقاد به عملکرد دولت است. آن چه در این زمینه باید به آن توجه کرد حفظ عدالت در نقد نهادهای مسئول کشور است. طبیعتا مسئولیت بخشی از مشکلات اقتصادی و چالش های پیش روی کشور بر دوش دولت است اما این، همه ماجرا نیست. نقد عملکرد دولت در رسانه ملی کار دشواری نیست اما بیان همه واقعیت و حفظ عدالت در طرح مسائل کشور مسئولیت سنگینی بر دوش رسانه ملی به عنوان تنها رسانه رسمی و عمومی کشور است.

 

 


فروش و جابجایی مواد مخدر موضوع دیگری است که به عنوان یکی از مهمترین محورهای داستانی پایتخت شش  بخش عمده ای از داستان را به خود اختصاص داده است. شاید حضور پررنگ مواد مخدر در داستان سریال منطقی نباشد که باید در جای خود مورد بررسی قرار گیرد اما از سوی دیگر نمایش این معضل اجتماعی از جهت همه گیری و تاثیری که بر زندگی جامعه ایرانی به خصوص نسل جوان دارد، در جای خود از اهمیت برخوردار است.

 

 


شاید درباره پایتخت شش باید به بازگشت کاراکتر بهبود با بازی «مهران احمدی» و حذف کاراکتر بابا پنجعلی با بازی «علیرضا خمسه» اشاره کرد. بهبود که در پایتخت سه نقشی مهم و تاثیرگذار داشت و بخش مهمی از بار کمدی سریال را به دوش می کشید پس از به دلیل آن چه همزمانی پایتخت با پروژه ای دیگر اعلام شد، از سریال حذف شد، حالا پس از دو فصل بازگشته است. از سوی دیگر کاراکتر بابا پنجعلی که در فصول اخیر انتقاداتی به تکراری شدن آن مطرح بود از سریال کنار گذاشته شد، گرچه گمانه زنی هایی درباره حضور او در خواب های نقی مطرح بود که می توانست بر جذابیت داستان بیفزاید اما تحقق نیافت. 

 

 

مجموعه پایتخت شش که برای نمایش در ایام نوروز در پانزده قسمت تهیه شده بنابر اعلام «سیروس مقدم» کارگردان این سریال پایانی دارد که به دلیل شیوع کرونا امکان ساخت آن محقق نشده و قرار است پس از پایان بحران کرونا فیلمبرداری شود تا احتمالا عید فطر امسال روی آنتن برود.


 

پایان پیام/14

منبع: شبستان

کلیدواژه: پایتخت ۶ سیروس مقدم محسن تنابنده پایتخت شش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۴۶۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلویزیون بی‌خیال گربه‌های عیاری شد؟ بازگشت «۸۷ متر»

سال گذشته مهدی نقویان، رئیس سیمافیلم عنوان کرده بود که مجموعه تلویزیونی «۸۷ متر» قرار است از طریق یکی از پلتفرم‌ها پخش شود، اما مخاطبان در این خصوص هیچ خبری دریافت نکردند تا اینکه کارگردان سریال خودش چندروز پیش، دست به کار شد و خبر داد که این مجموعه بعد از مدت‌ها بلاتکلیفی بالاخره بختش باز می‌شود و روی آنتن می‌رود.

به گزارش فرهیختگان، اما بحث تنها بر سر پخش یا عدم پخش سریال ۸۷ متر نیست. قضیه اینجاست که سانسور و حتی توقیف مجموعه‌های تلویزیونی از گذشته تاکنون ادامه داشته و در دوره مدیریت جدید براساس قول‌ها و شنیده‌ها نوع دیگری از مواجهه با سازندگان، هنرمندان و سلبریتی‌ها در دستورکار قرار گرفته بود که فاصله و شکاف پیش‌تر موجود میان برنامه‌سازان و مدیران رسانه ملی را عمیق‌تر جلوه می‌دهد.

پیمان جبلی از ابتدای حضورش در سازمان به‌عنوان رئیس این رسانه ملی همواره بر استفاده از تمام امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای جلب نظر مخاطب تاکید کرده بود. سابقه این رویکرد را می‌توان در اظهارنظرهایش مورد بررسی و مداقه قرار داد و در این زمینه به راستی‌آزمایی قول و فاصله آن تا عمل دست زد.

از شروع دوره جدید مدیریت وی و همین‌طور دیگر مسئولان تلویزیون درمی‌یابیم که این تمام ماجرا نیست و مدیران سازمان بارها با نگاهی نه‌چندان مثبت به مقوله حضور سلبریتی‌ها واکنش نشان داده‌اند. وقتی نسیم تغییر ساختمان شیشه‌ای صداوسیما در جام جم را دربرگرفت، این گمان می‌رفت که براساس تصمیمات جدید دیگر نگاه مثبتی درخصوص سلبریتی‌ها و مدل حضورشان در سازمان وجود نداشته باشد.

وحید جلیلی، قائم‌مقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی از ابتدای حضورش در این جایگاه نگاه ویژه‌ای به حضور افراد معروف در رسانه ملی نداشت و بی‌واهمه نگاه منفی خود در این رابطه را به سمع و نظر مخاطبان صداوسیما می‌رساند.

او در گفت‌وگو با ماهنامه سوره بیان کرده بود: «طوری حرف می‌زنند که یک جریان رسانه‌ای متنوع، رنگارنگ، پررونق و پرمخاطب داشتیم و یکباره افول کرد! دلیل اینکه تحول لازم و ضروری شد این بود که شما گفتید به ما اجازه دهید از آرمان‌ها کوتاه بیاییم و خط سبزی اداره نکنیم، تا می‌توانیم به سلبریتی‌ها میدان بدهیم که اینها برای ما مخاطب بیاورند تا نظام قوی شود. بعد از ۲۰ سال چه شد؟ هم مخاطب به‌شدت ریزش و افت کرد، هم سر بزنگاه‌ها کسانی که برکشیدید، از جبهه دشمن سر برآوردند.»

حتی دیگر مدیران صداوسیما نیز کم‌وبیش چنین دیدگاهی داشتند و مدام درخصوص حذف هرگونه سلبریتی‌محوری، مجری‌محوری و تهیه‌کننده‌محوری که غیرمنطبق با سیاست‌های رسانه ملی بوده،تاکید می‌کردند و به‌جای آن حرف از مدیریت منطقی و همکاری اصولی رسانه و چهره‌ها و تلاش جدی برای جلوگیری از تکرار آسیب‌های گذشته می‌زدند و این مهم را در دستور کار خویش و مجموعه زیردست‌شان قرار می‌دادند.

آنها این‌طور به مردم القا می‌کردند که دوره بدون میدان دادن بی‌برنامه به سلبریتی‌ها گذشته است و روال سابق در همکاری با افراد به‌اصطلاح مشهور با تغییراتی جدی مواجه می‌شود. دیری نپایید که نگاه به‌ظاهر تغییرناپذیر مدیران سازمان در برخورد با مساله مهم مواجهه با سلبریتی‌ها رنگ باخت و ریزش مخاطب رسانه ملی آنها را به این فکر انداخت که با تمام توان از همه ظرفیت‌های موجود برای بازگشت چهره‌ها و هنرمندان مغضوب رسانه، به صداوسیما استفاده کنند تا آب رفته به جوی بازگردد و قاطبه مردم به تماشای دوباره برنامه‌های تلویزیون رضایت دهند.

در همین راستا علی فروغی، مدیر شبکه سه سیما در نشست تبیینی رسانه و سلبریتی‌ها که در آذرماه سال ۱۴۰۲ در بیرجند برگزار شد عنوان کرد که از حضور سلبریتی‌های متعهد به انقلاب استقبال می‌کنیم و چهره‌های هنجارشکن فتنه ۱۴۰۱ به شرط پشیمانی می‌توانند به رسانه ملی بازگردند. قاطبه هنرمندان و چهره‌های محبوب مردمی علاقه‌مند نظام و انقلاب هستند و حاضرند با رسانه ملی کار کنند و ما هم از حضور این چهره‌ها در برنامه‌های مختلف صدا و سیما استقبال می‌کنیم.

ممکن است با برخی سلبریتی‌ها اختلاف سلیقه داشته باشیم، اما دشمن ما نیستند و آغوش صداوسیما برای تمام هنرمندانی که می‌خواهند برای مردم و نظام کار کنند باز است و ممنوعیتی وجود ندارد. حتی ریاست سازمان هم پس از فعل و انفعالات صورت گرفته و با لحاظ کردن نگاه منفی مخاطبان به فقدان حضور چهره‌های معروف و حتی محبوب در رسانه ملی در حاشیه اختتامیه جشنواره تلویزیونی مستند در آذرماه ۱۴۰۲ به‌شکل تلویحی حرف‌های گذشته خود و مدیرانش را پس گرفت و در رابطه با بازگشت مجدد سلبریتی‌ها به جام جم افزود: «اگر در چند جمله بخواهم بگویم، چهره‌ها باید در خدمت مردم، کشور، ارزش‌ها، اعتقادات و فرهنگ اصیل ایرانی باشند. ما دست همه چهره‌هایی را که در این زمینه حاضر هستند با رسانه ملی همکاری کنند به گرمی می‌فشاریم. درهای صداوسیما همیشه به روی آنها باز است و امیدواریم چهره‌ها هم در را به روی خود نبندند و از ظرفیت رسانه ملی به‌خوبی استفاده کنند.»

اکنون که مدیران سازمان صداوسیما عزم خود را برای به دست آوردن دل مخاطبان جزم کرده‌اند یا این‌طور وانمود می‌کنند، بد نیست به چند مورد از تغییر مواضع آنها در برخورد با سلبریتی‌ها و هنرمندان شناخته‌شده نگاهی بیندازیم و به‌طور مصداقی با روند دگرگونی‌ها و قبول واقعیت‌های برنامه‌سازی توسط مسئولان مرتبط همراه شویم.

عیاری و دردسری به اسم گربه

کیانوش عیاری در بخشی از برنامه استودیو هشت شبکه رادیویی نمایش اعلام کرد که سریال تلویزیونی ۸۷ متر از شبکه یک سیما روی آنتن خواهد رفت؛ ولی سابقه اخبار مربوط به پخش یا عدم پخش این سریال را باید در گذشته جست‌وجو کرد. این سریال سال ۱۳۹۵ استارت خورد و پس از وقفه‌های مختلف و گاه و بی‌گاه در راه تولید، کار تصویربرداری مجموعه در زمستان سال ۱۳۹۹ پایان یافت و برای پخش از صداوسیما در اختیار این سازمان قرار گرفت. درحالی‌که مخاطبان با خاطره خوشی که از تماشای مجموعه «روزگارقریب» نصیب‌شان شده بود انتظار پخش ۸۷ متر را می‌کشیدند به یکباره خبر رسید که این سریال نه‌تنها در مرداد سال ۱۴۰۰ روی آنتن شبکه یک نخواهد رفت، بلکه احتمال واگذار شدن این سریال به پلتفرم‌ها نیز وجود دارد.

اما این تمام ماجرا نبود و عیاری یکی از دلایل عدم پخش اثرش از سوی تلویزیون را حضور گربه‌ها در صحنه‌های داخلی و خارجی سریال عنوان کرد که این مساله با واکنش صداوسیما مواجه شد. پس از این اظهارات بود که شبکه یک سیما در جواب به کارگردان ۸۷ متر عنوان کرد: «برخلاف ادعای آقای عیاری، سابقه پخش سریال‌های مختلف از تلویزیون حاکی از آن است که نشان دادن برخی حیوانات مانند گربه و پرندگان در آثار نمایشی محل اشکال و حذف نیست، بلکه نمایش تصاویر مکرر، غیرضروری و نابجا در صحنه‌هایی از سریال برای نشان دادن رفت‌وآمد حیوانات در محیط خانه از سوی بازبین تذکر داده شده و تصاویری مانند غذا دادن به گربه در سریال از سوی بازبین ایراد گرفته نشده وصرفا تصاویر مکرر، محل اشکال بوده است.»

حال این‌طور به‌نظر می‌رسد که گویا مشکل پخش سریال ۸۷ متر به دلیل آنچه مدیران تلویزیون نمایش تصاویر مکرر و غیرضروری گربه بیان می‌کردند، پایان یافته و این مجموعه پخش خواهد شد.

برپایی دوباره مهمونی ایرج طهماسب در خانه میزبان

ایرج طهماسب، برنامه‌ساز محبوب و پرخاطره تلویزیون از سال‌ها قبل «کلاه قرمزی» را برای این سازمان تولید می‌کرد و با بازخورد بسیار مثبتی هم از طرف مخاطب روبه‌رو شده بود اما ماه عسل طولانی طهماسب و صداوسیما در سال ۱۳۹۷ به پایان رسید و وی به تنهایی راه پر از سنگلاخ برنامه‌سازی برای طیف وسیع مخاطبانش از کودک تا بزرگسال را به مدد پلتفرم‌ها در پیش گرفت و برای چند سال صداوسیما را در این مسیر تنها گذاشت. اما مدیران جدید پس از کش‌وقوس‌های فراوان توانستند با طهماسب برای حضور دوباره در جام جم به توافق برسند و بهار روابط خودشان با این هنرمند پیشکسوت را برای بار دیگر آغاز کنند.

فرزاد حسنی و حضور مجدد در قاب تلویزیون

محسن برمهانی، معاون سیما در مصاحبه‌ای که در آذرماه سال ۱۴۰۲ درباره حضور دوباره برندها در تلویزیون ترتیب داد، اعلام کرد تمام برندهایی که در سازمان صداوسیما در این سال‌ها موفقیت کسب کردند، جزء سرمایه‌های صداوسیما هستند و سازمان هم از هیچ برندی صرف‌نظر نمی‌کند و در حال مذاکره با همه آنهاست. یکی از این برندها یا همان چهره‌ها فرزاد حسنی بود که معاونت سازمان با صراحت از حضور دوباره او در قاب تلویزیون خبر داد. حسنی در نوروز ۱۴۰۳ اجرای برنامه «ای نسیم سحری عید شد» را در شبکه نسیم به عهده گرفت و توانست نگاه مثبت منتقدان و مردم را نسبت به اجرای خود به‌خوبی جلب کند و دل مدیران تلویزیون را نیز به دست بیاورد.

نمونه‌ها به اینجا ختم نمی‌شود و می‌توان این تغییر رویه در مدل برنامه‌سازی‌های صداوسیما را به‌صورت مشهود مشاهده کرد. رسانه، تنها امکانی برای انتقال پیام به دیگری نیست و به‌قدری فضای فراگیری را در اختیار دست‌اندرکارانش قرار می‌دهد که اگر نتوانند از آن به‌درستی استفاده کنند، تعامل میان خود و مخاطبان‌شان را از دست می‌دهند و وقتی کار از کار بگذرد هیچ نوش‌دارویی برای بازگشت مخاطب نمی‌تواند اعتماد از بین رفته را ترمیم کند و بافت‌های آسیب‌دیده را جوش بزند. به هر روی، اقدام مدیران سازمان در تغییر دیدگاه نسبت به استفاده از ظرفیت سلبریتی‌ها و افراد معروف را باید به فال نیک گرفت و آنها را به تداوم این رویکرد تشویق کرد تا رسانه ملی با آسودگی خاطر بیشتری به کار تولید برنامه برای مردم بپردازد و از حواشی دست‌وپاگیر خلاص شود.

دیگر خبرها

  • ۱۰ سریال جنگی دیدنی در مورد جنگ جهانی اول
  • مهران مدیری با یک سریال بازمی گردد | جزئیات شروعِ پیش‌تولید پایتخت
  • بهترین سریال‌های کره‌ای در ژانر ماورائی؛ از «ورطه» تا «جهنم»
  • تلویزیون بی‌خیال گربه‌های عیاری شد؟ بازگشت «۸۷ متر»
  • ۵ «آخرالزمان» کمتر دیده‌ شدۀ کره‌ای؛ از مِه زامبی‌ساز تا زامبی‌ها در چوسان!
  • رویان، مهیار عیار و چند سریال دیگر
  • ۱۰ سریال جنگی دیدنی در مورد جنگ جهانی اول؛ از Women at War تا Parade’s End
  • «۸۷ متر» دوباره به تلویزیون بازگشت/خبر جدید کیانوش عیاری از سریال
  • هشدار مدیریت بحران درخصوص بازگشت آلودگی هوا به پایتخت
  • همکاری‌های مشترک محسن تنابنده و احمد مهرانفر؛ زوج همیشه جذاب