روی دیگر بهتاش بداخلاق/ آیا پایتخت ۶ پایان ماجراهای خانواده نقی معمولی است؟
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۵۷۶۳۸
مجموعه «پایتخت» یکی از پربینندهترین و پرمخاطبترین سریالهای تلویزیون است که اتفاقات روزمره یک خانواده «معمولی» را به تصویر میکشد. این خانواده هر بار دچار مشکلات جدیدی میشوند که پیگیری آن با فضای طنزی که دارد برای مخاطبان جدی است و تقریبا خانوادهها در شبهای نوروز هرجا که باشند خود را به تماشای این سریال میرسانند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اخبار چهره ها - امسال هم طبق نظرسنجیهای صورت گرفته همچنان این سریال پربینندهترین سریال بوده است. اما در این فصل حاشیههایی با سریال همراه شد و در کنار آن برخی عوامل سریال هم هرشب در فضای مجازی اعلام کردند که بخشهایی از سریال سانسور شده است. درباره همه حواشی که این بار برای فصل ششم پایتخت روی داد، با «مهدی فرجی» مدیر اسبق شبکه یک که سریال در زمان او پا گرفته و رشد و نمو کرده و در حال حاضر نیز مشاور پروژه است، گفتگو کرده ایم که در ادامه میخوانید:
**آقای فرجی شما به عنوان مدیر اسبق شبکه یک سیما از همان ابتدای ساخت مجموعه پایتخت در کنار گروه سازنده بوده اید و در جریان روال تولید این اثر هستید. امسال هم که مشاور تولید فصل ششم آن بوده اید. چرا این فصل شبیه فصلهای قبل نیست؟
-اول اینکه به نظر میرسد تماشای سریال پایتخت احتیاج به صبر و تحمل دارد. خاطرتان باشد در فصل پنجم هم تا ۷ الی ۸ قسمت اول انتقادات زیادی نسبت به سریال وجود داشت. اما وقتی به قسمتهای پایانی نزدیک شدیم و بخشهای مربوط به داعش پخش شد، مورد استقبال بسیاری قرار گرفت و کار خیلی خوب به پایان رسید و اهداف محتوایی خیلی خوب به تصویر کشیده شد. این فصل هم همینطور است.
**ولی نمیتوان منکر نگرانیهایی باشیم که در این زمینه وجود دارد.
- این اعتراضات در پایتختهای قبلی هم وجود داشت. البته در همه سریالهای کمدی جهان این خصیصه وجود دارد. چون بناست که بد اخلاقی و رفتار زشت نقد شود. قرار است بی احترامی در بین خانواده نقد شود و این موضوعی معمول در سریالهای تلویزیونی است. این چیزی که ما در سریال میبینیم برای بار اول نیست. بهتاش اساسا زبان درشت گویی دارد و نماد بعضی جوانهایی است که امروز کم حوصله و درشت گو هستند، اما همین بهتاش خیلی خانواده دوست و به بنیان خانواده وفادار است. ولی قرار است رفتار او نقد شود. این سریال داستانهای جذاب دیالوگهای جذابی دارد و نمیتوان این خوبیها را نادیده گرفت. اگر در پایان دیدیم که پایتخت پاسخ این رفتارهای غلط و بی ادبیها را نداد، آن وقت اعتراض شکل منطقی پیدا میکند.
کمدی موقعیت که کار با آن جلو میرود، طوری طراحی شده که قطعا به همه زشتیها پاسخ داده شود و من به مخاطبان این سریال نوید میدهم که پایتخت همچنان دوست داشتنی باقی میماند.
**خیلی از خانوادهها معتقدند که پایتخت یک سریال خانوادگی است و همه اعضاء خانواده با هم سریال را تماشا میکردند، اما در این فصل، چند دیالوگ باعث دلخوری شد آیا توضیحی برای این دیالوگها وجود دارد؟
-من معتقدم این طور نیست. در کلیت پایتخت ما همه شخصیتها را دوست داریم و به آنها علاقه مندیم و ماجراهای آنها مسائل ماست. این خانواده به طور طبیعی با فراز و نشیبهایی روبرو است و گاهی با مشکلاتی روبرو میشود که ممکن است در خانواده ایجاد بحران شود. ممکن است ما تصور کنیم که رفتاری میبینیم که ترویج دهنده بداخلاقی است، اما این کمدی مرسوم است و پاسخ آن را خواهید دید. شما در قسمتهای قبلی هم دیدید که گاهی بدرفتاریهایی از بهروز و بهتاش میبینیم، توسط بزرگترها با برخورد و پاسخ مواجه میشود و به عنوان یک رفتار قابل قبول مورد تایید قرار نمیگیرد. همه این رفتارها در جای خود نقد میشوند. این رفتارهای برخی جوانها و افراد در خانواده هاست که نمیتوانیم آن را نبینیم. این کمدی موقعیت که کار با آن جلو میرود، طوری طراحی شده که قطعا به همه زشتیها پاسخ داده شود و من به مخاطبان این سریال نوید میدهم که پایتخت همچنان دوست داشتنی باقی میماند.
همه این افراد پایتخت به خانواده و بنیان خانواده حساس هستند و میبینید که چقدر پدر و مادر مهم هستند و چه جایگاه والایی دارند.
**اتفاقا نگرانی خانوادههایی که به این نکته توجه داشتند، در همین بخش است. مردم این سریال را خیلی دوست دارند و نگران هستند که نکند قصه طوری پیش برود که دیگر این سریال زیباییها و اثرگذاریهای خود را نداشته باشد.
-من به شما قول میدهم که چنین اتفاقی در پایان سریال نخواهد افتاد. میبینید که خانواده در مسیر پر فراز و نشیبش چگونه پیش میرود و خود را سالم و سربلند بیرون میآورد. خانواده پایتخت همیشه این طور بوده و این سری هم جدای از قبل نیست.
**موضوعی که خیلی به چشم آمد، بحث سانسور و حذفیات است که هر شب پس از پخش سریال از سوی خود سازندگان اعلام میشود. مگر این موارد قبلا هماهنگ نشده اند؟
-همیشه وقتی ما سریالی را میسازیم که از چند ماه قبل شروع کرده ایم، امکان دارد که در زمان پخش شرایط جدیدی به وجود بیاید. ما الان شرایط کشورمان با شرایط سال گذشته یکجور و یکسان نیست. ما امروز با بحران کرونا مواجه هستیم و همه کشور باید امید و امیدواری داشته باشند که از این بحران به سلامت عبور میکنند. ما در چنین شرایطی هستیم و سالهای قبل چنین موضوعی نبود. یا یکسری از بحرانهای اجتماعی و اقتصادی. به نظر من هرچه میزان بیننده اش بیشتر میشود، حساسیتها هم روی آن بیشتر میشود. بالاخره امروز هیچ سریالی در تلویزیون قابل مقایسه با پایتخت نیست. عدد نزدیک به ۸۰ درصد بیننده این سریال، سریال را بسیار حساس کرده است. اینکه الان شما میگویید ما نگران رفتار بچهها هستیم، باید پایتخت از این لحاظ کاملا مراقبت بشود. ممکن است گاهی اوقات اختلاف نظرهایی بین سازندگان و ناظران و بچههای پخش وجود داشته باشد. طبیعی است که این اختلاف نظرها به شرایط روز و ماجراهای روز جامعه برمی گردد و اینکه بعضی از این شرایط در جامعه باید مورد مراقبت و نظارت قرار بگیرد. به همین دلیل امکان دارد که یک دیالوگ و یا یک جملهای اصلاح شود که اصلا چیز عجیبی نیست؛ و این طور نیست که مرسوم نباشد. از زمانی که تلویزیون به وجود آمده این موارد وجود داشته، تا الان هم وجود داشته و بعد از این هم وجود خواهد داشت. در تمام دنیا هم وجود دارد و چیزی نیست که فقط مختص ما باشد. بنا بر این من خودم آنچه که در بین ناظران پخش میبینم، حسن نیت است و البته این اختلاف نظر ممکن است در جاهایی وجود داشته باشد. من خودم امیدوارم که دیگر تکرار نشود در طول سریال.
**خوب در چنین شرایطی آیا سازندگان این اجازه را دارند که موارد حذف شده را در فضای مجازی منتشر کنند؟
-عموما هنرمندان امروز صفحات شخصی مجازی دارند که نظراتشان را آنجا منتشر میکنند. نظر شخصی من این است که ممکن است این کارها به سریال آسیب بزند و واقعیت این است که سریال پایتخت کاملا آن چیزی است که سازندگان ساخته اند و همان هم پخش میشود و اتفاق عجیب و غریبی نمیافتد. ولی خوب سازندگان حساسند ولو به یک کلمه یا جمله خودشان. ممکن است بیننده تصور کند که حالا چه سانسوری اتفاق افتاده است. درحالی که نگاه میکنیم میبینیم که یک جمله یا یک کلمه است که حذف و یا صداگذاری شده است.
سریال پایتخت کاملا آن چیزی است که سازندگان ساخته اند و همان هم پخش میشود و اتفاق عجیب و غریبی نمیافتد.
این حساسیتها از سوی ناظران پخش هم به خاطر همان حفظ و حراست کیان خانواده است. ممکن است احساس کنند که کلمهای با شرایط فعلی جامعه تطبیق ندارد و برداشت نامناسبی بشود و بنا بر این توصیه میشود که این اصلاحات از سوی سازندگان انجام شود و این طور نیست که از سوی جای دیگری انجام شود. این کار هم خود این دوستان انجام میدهند. زحمت میکشند و تلاش میکنند و من از سازندگان تشکر میکنم. از همه دوستان که در شرایط سختی این سریال را به سرانجام رساندند و حتی خطرات جانی در برخی سکانسها وجود داشت و دشواری کار در شرایط کرونا هم وجود داشت. از دوستان خودم در شبکه نیز تشکر میکنم که با گشاده رویی از کار استقبلال میکنند. نقدهای اجتماعی و اقتصادی جدی در کار وجود دارد. سازمان صداوسیما به سازندگان این سریال اعتماد دارد و دست سازندگان در نقدهای اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی تا حدی باز است و این نشان میدهد که سازمان صداوسیما بنایش این است که مشایعت خوبی تا پایان پخش از سریال پایتخت داشته باشد. همچنان که به مردم توصیه میکنیم عجله نکنید، زود قضاوت نکنید و هیجانی برخورد نکنید، این توصیه را باید به عوامل سریال هم کرد. ممکن است برخی از این رفتارهای هیجانی واقعا شرایط سخت تری را برای پخش سریال به وجود بیاورد. شرایط پخش هم الان بسیار خوب است و باید با رفاقت و تعامل تا پایان کار جلو برویم.
**موضوع دیگری که خیلی در فصل ششم به چشم آمد، فقدان مرحوم خشایار الوند و جایگزینی آرش عباسی بود. الان خیلی از نقدها بابت تغییر نویسنده است و اینکه جایگزینی آقای عباسی با مرحوم الوند منجر به این تغییرات در این سری شده و ایشان هماهنگی کافی را با گروه نداشته است.
-ببینید. اول اینکه من از این فرصت استفاده کنم و یاد و خاطره مرحوم الوند را گرامی بدارم که بسیار توانمند بودند و تجربه بسیار زیادی داشتند و شخصیتهای پایتخت را کاملا میشناختند و با آنها مأنوس بودند و برایشان آرزوی رحمت و مغفرت و تعالی روح دارم. اما آرش عباسی تجربه اولش بود و خیلی خصوصیات اخلاقی شخصیتها را نمیدانست، اما در کنار سیروس مقدم و محسن تنابنده قرار داشت و مسیری که جلو رفته و قصههایی که انتخاب شده با نظر آقای مقدم و آقای تنابنده بوده است و آرش عباسی ذیل اراده این دو عزیز متن را نوشته است و اینطور نیست که فکر کنیم ایشان، چون نمیشناخته در چنین ورطهای افتاده است. هدایت اصلی متن توسط آقای مقدم و تنابنده اتفاق افتاده است. ضمن اینکه پایتخت هر سال به قصه جدیدتری احتیاج دارد و امسال با توجه به شرایط کرونا و ... قصه بیشتر یک قصه فرهنگی و اجتماعی است و در این مسیر پیش میرود و یک نقد درونی اتفاق میافتد. وقتی شرایط این گونه است ما باید یک بحران درون خانواده نشان بدهیم و آشفتگی و پریشانی را به تصویر بکشیم تا بتوانیم در کنار آن تعالی و پیشرفت را هم ببینیم. به همین دلیل است که برخی میگویند وای این خانواده دچار فروپاشی شده اند، اصلا این طور نیست و خانواده همچنان بسیار دغدغهمند در کنار هم هستند و فوری پشت هم قرار میگیرند و از هم حمایت میکنند تا بتوانند بر بحرانها غلبه کنند.
بالاخره یادمان باشد که در جامعه ما خانوادههایی شبیه پایتخت بسیار زیاد وجود دارند و اگر مردم این سریال را دوست دارند به خاطر این است که خودشان را در این خانواده میبینند. در همه فصلها هم خانواده در کنار هم هستند و سعی میکنند خودشان را از بحران بیرون بکشند. تمام مشکلات از درون خودشان هستند و البته قهرمانها هم از درون خودشان هستند.
**پیش بینی شما برای ساخت فصل هفت سریال چیست؟
-ان شاءالله فصل هفت هم ساخته خواهد شد. این سریال پتانسیل دارد که مردم فصلهای بعدی آن را ببینند و از فضای شاد و دلنشین آن بهره ببرند.
منبع: افکارنيوز
کلیدواژه: سریال پایتخت پایتخت سریال پایتخت صداوسیما سریال پایتخت سریال پرطرفدار پایتخت 6 سریال پایتخت طور نیست رفتار ها وجود داشته خانواده ها هم وجود
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۷۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رویان، مهیار عیار و چند سریال دیگر
رویان، غریبه، مادرسوجان، ناریا، مهیار عیار، هشت پا، طوبی و بدل مجموعههای جدید تلویزیونی هستند که به همین زودیها از شبکههای مختلف رسانه ملی پخش خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، سریالهای جدید تلویزیونی در مراحل مختلف تولید قرار دارند که برخی از آنها را بهزودی از شبکههای مختلف خواهیم دید و برخی تا پایان سال در کنداکتور تلویزیون قرار خواهند گرفت؛ در این گزارش ۸ سریال را که با قصههایی متنوع روی آنتن سیما میروند را مرور میکنیم؛ از «هشت پا» به کارگردانی «احمد معظمی» تا «غریبه» به کارگردانی «سروش محمدزاده».
هشتپااز جمله تولیدات تازه در تلویزیون میتوان به سریال «هشتپا» اشاره کرد که «احمد معظمی» آن را کارگردانی کرده است؛ تصویربرداری سریال «هشتپا» به پایان رسیده است.
این سریال جزو مجموعههای پلیسی است که فضای مدرن و به روزی را به تصویر میکشد و از این جهت میتواند بهکار پربینندهای تبدیل شود؛ این سریال محصول مشترک مؤسسه ناجی هنر و سیمافیلم، به تهیهکنندگی «محمدرضا شفیعی» و نویسندگی «علی طالبآبادی» است. در این سریال، «سعید چنگیزیان»، «مینا وحید»، «افسانه چهرهآزاد» و «احمد نجفی» بازی کردهاند.
بدلاین سریال در حال و هوای آثار قبلی «علی مسعودی» است و فضای کمدی دارد؛ «شهرام قائدی»، «پریسا مقتدی»، «داریوش سلیمی»، «محمد حاجیزاده»، «ساعد هدایتی»، «ابوالفضل رجبی» و «ماهان عبدی» جزو بازیگران سریال «بدل» هستند؛ محور قصه این سریال، خانوادهای به نام «عطاران» است که «شهرام قائدی» نقش پدر خانواده (مسلم) و «پریسا مقتدی» نقش مادر خانواده (عزت) را برعهده دارند.
آنها سه فرزند دارند که قصه بیشتر حول پسر بزرگشان «رضا» و اتفاقاتی که میان او و دوستش و بقیه اهالی محل میافتد، میگذرد؛ حال و هوای قصه، فضای کارهای طنزی است که «علی مسعودی» پیش از این نوشته و کارگردانی کرده است. نقش خانواده در این سریال برجسته است و شاهد ارتباط خوب میان همسایهها و هممحلهایها هستیم که این روزها کمی فراموش شده است.
طوبی«سعید سلطانی»، کارگردان با سابقه تلویزیون که از او آثاری مثل «پس از باران» و «ستایش» را بهخاطر داریم، سریال تازهای با نام «طوبی» را کارگردانی میکند؛ از بازیگران این سریال میتوان به «داریوش ارجمند»، «امین زندگانی»، «فریبا متخصص»، «شبنم قربانی» و «هومن برقنورد» اشاره کرد؛ مضمون این سریال با پیادهروی اربعین پیوند خورده است.
فیلمنامه سریال «طوبی» را «سیدحسین امیرجهانی» به نگارش درآورده و «علیرضا زریندست» فیلمبردار مشهور سینما نیز مدیر فیلمبرداری آن است، تاکنون تصویربرداری این سریال در شهرک غزالی از نیمه گذشته است.
ناریااین سریال درباره «هوژان»، دختر نخبه و دانشمند ایرانی است که در اوج شکوفایی علمیاش بهدنبال اختراع پدیدهای میرود که قرار است ایران را به جایگاه منحصربهفردی برساند؛ در این میان، گروهی از تبهکاران داخلی و خارجی دست به دست هم میدهند و وارد ماجرا میشوند، در این مسیر، یکی از تبهکاران عاشق «هوژان» میشود.
کارگردان سریال «ناریا» «جواد افشار» است و «اتابک نادری»، «احمد پورخوش»، «آزیتا ترکاشوند»، «افسانه چهرهآزاد»، «افشین سنگچاپ»، «امیریل ارجمند»، «رامبد شکرآبی»، «حسن اسدی»، «حسن میرباقری»، «رز رضوی»، «سامان صفاری»، «سپند امیرسلیمانی»، «فریبا متخصص»، «کاظم بلوچی»، «کاوه سماکباشی»، «کمند امیرسلیمانی»، «نسیم ادبی»، «ویدا جوان»، «وحید شیخزاده» و «هامون سیدی» جزو گروه بازیگران این سریال هستند.
مهیار عیاراز تازهترین سریالهای تولید شده در رسانه ملی، «مهیار عیار» است که تصویربرداری آن اسفند ۱۴۰۲ به پایان رسید؛ این سریال درباره راهزنی است که بر اساس اتفاقی به مرگ محکوم میشود و خواهشی را که دیدار مادرش در آخرین دقایق بوده است، مطرح میکند.
جوانمردی برای اینکه راهزن به خواستهاش برسد وساطت میکند و این اقدام باعث میشود او دچار تحول شود و به سمت عیاری برود؛ «مهیار» یا همان راهزن از مهارت و ذکاوت خوبی برخوردار است و به مرور با مشکلاتی که اتفاق میافتد، درگیر میشود و هر بار داستان جدیدی را برایمان روایت میکند.
«مهیار عیار» بیش از ۲۵۰ بازیگر اصلی دارد و بیش از ۷۰ هنرور در برخی سکانسهای شلوغ و بهطور متوسط حداقل روزی ۲۵ نفر و در مجموع بیش از ۳۵۰۰ هنرور در این کار نقشآفرینی کردهاند.
«سیدجمال سیدحاتمی»، کارگردان این سریال است و در آن بازیگرانی مثل «کامران تفتی»، «بهنام تشکر»، «سیامک صفری»، «متین ستوده»، «رامین ناصر نصیر»، «آشا محرابی»، «رویا میرعلمی»، «سامرند معروفی»، «بهراد خرازی»، «بابک نوری»، «دانیال نوروش»، «مهرداد ضیایی»، «سیروس همتی» و «پریا مردانیان» در آن به ایفای نقش پرداختند.
مادر سوجانسریال دیگر که نامش در میان آثار تولیدی سیما شنیده میشود، «مادر سوجان» است؛ کارگردان این سریال، «حسین تبریزی» و «مهدی کریمی»، تهیهکننده آن است.
این سریال روایتگر زندگی در سالهای ۱۳۱۰ تا ۱۳۵۷ است و با محوریت شخصیت مقاوم زن ایرانی و اهمیت نهاد خانواده ساخته میشود؛ داستان این سریال بیشتر بر پایه زندگی «سوجان»، دختری گیلانی است که در همین دوران بخشهای مهمی از تاریخ معاصر ایران و گیلان هم روایت میشود.
سریال «مادر سوجان» نمایش یک دوره تاریخی از جغرافیای گیلان است که به نقش مؤثر زن در خانواده اشاره میکند و به سه نسل زن در خانواده (مادربزرگ، مادر و نوه) میپردازد؛ در این سریال، جوانی «مادرجان»، جوانی «سوجان» و ماجراهای دیگر را میبینیم.
نکته مهم این است که در بستر این روایت خانوادگی و اجتماعی، تحولات سیاسی را هم مشاهده خواهیم کرد. «ثریا قاسمی»، «مهران رجبی»، «حمیدرضا نعیمی»، «حدیث نیکرو»، «غزاله اکرمی» و «علی مرادی» ازجمله بازیگران این سریال هستند.
رویان«رویان» نام سریال جدیدی است که «داوود بیدل» آن را کارگردانی میکند؛ این سریال با محوریت «پژوهشگاه رویان» به دستاوردهای علمی در این پژوهشگاه میپردازد؛ «مریم مؤمن»، «حمیرا ریاضی»، «نیلوفر کوخانی»، «جواد قامتی» و «رؤیا جاویدنیا» از جمله بازیگرانی هستند که در این سریال نقشآفرینی خواهند کرد.
خط اصلی داستان این سریال درباره دکتر «سبحان ایمانی» است که گروهی از متخصصان شاغل در رویان را در قالب یک کارگروه بهکار میگیرد و زندگی شخصی هر یک از افراد گروه، داستانهای پرکششی دارد. در واقع رویان با موضوع پیشرفتهای پزشکی ساخته میشود.
غریبهاز دیگر سریالهای تلویزیونی که این روزها در حال ساخت است و نام آن شنیده میشود، «غریبه» به کارگردانی «سروش محمدزاده» است، کارگردانی که آخرین سریال او در تلویزیون «سوران» بود که از شبکه یک سیما پخش شد. او هم چنین کارگردانی مجموعههای «نوار زرد» و «همبازی» در تلویزیون و سریال «سیاوش» را در شبکه نمایش خانگی برعهده داشته است.
«غریبه» در لوکیشنهای مختلفی در حال ضبط و تصویربرداری است.
«پژمان بازغی»، «حمید گودرزی» و «اسماعیل محرابی» ازجمله بازیگران این مجموعه هستند. داستان این سریال درباره «مصطفی» نخبه داروسازی است که در آستانه ازدواج ناگهان براساس شواهدی احساس میکند همسر مرحومش که سه سال پیش در دریا غرق شده، زنده است. «مصطفی» در جستوجوی این راز با داستانهای تودرتویی مواجه میشود.
کد خبر 750984