انتقاد حجت الاسلام زائری از محتوای «پایتخت ۶»
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۸۰۳۰۶
حجت الاسلام زائری گفت: شخصیتهای مجموعه «پایتخت» در فصلهای گذشته بسیار ساده و دوست داشتنی هستند، اما در فصل جدید از معمولی بودن خود فاصله گرفته اند و این نقی که میبینیم دیگر «معمولی» نیست. به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام «محمدرضا زائری» درباره فصل ششم مجموعه پایتخت گفت: سریال پایتخت یک مجموعه تلویزیونی پر مخاطب است که توانسته جای خود را در افکار عمومی و مخاطب صداوسیما باز کند و مخاطبانی از طیفهای متنوع داشته باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
**فصلهای قبلی پایتخت به دل خانوادههای عادی رفته بود
وی ادامه داد: سریال پایتخت به هر حال یک عبور جدی کرد از خطوط حاکم بر تلویزیون و روال رایج و مرسوم و توانست دوربین مجموعههای تلویزیونی سیما را به دل خانوادههای عادی جامعه ببرد و این عنوان و نام خانوادگی معمولی کاملا هوشمندانه و حساب شده انتخاب شده بود و کاملا مسائل جاری و زندگی روزمره مردم را روایت میکرد و به همین دلیل توانسته بود ارتباط برقرار کند. اتفاقا ما که میخواهیم مردم را تشویق و ترغیب کنیم به دوری از مصرف گرایی و حرکت به سوی زندگی ساده و قناعت در زندگی طبیعی، در سال جهش تولید و رونق تولید و با هدف جهاد اقتصادی که رهبر انقلاب به آن توجه دارند، اتفاقا در کارنامه صداوسیما از این جهت یک سریال قابل دفاع و تجربه موفق است.
**رواج حجم بالایی از «دروغ» در میان خانواده
زائری تاکید کرد:، اما در فصل جدید، سریال پایتخت نقاط منفی بسیاری هم داشته که نمیتوان از آنها گذشت. من اتفاقا خلاف برخی دوستان که بیشتر تمرکزشان بر جنبههای شکلی و فرمی بوده و مثلا مشابهت یک صحنه با یک فیلم قبل از انقلابی برایشان مهم است و بر آن تمرکز کرده اند، بیشتر گلایه و انتقادم به جنبههای مفهومی و محتوایی است که در سریال دیده میشود. ترسیمی که از مسائل اخلاقی منفی و نوع برخورد بچهها با بزرگترها میشود، حجم بالای دروغ گفتن چه بین اعضاء خانواده و چه بین دیگران، ترسیمی که از یک خانواده ایرانی میشود، در فصول قبلی تمرکز جدی بر ارزشهای اخلاقی و سنتها و هویت ملی بود و متاسفانه این قسمت تمرکز بر جنبههای منفی دیده میشود. گرچه باز هم تاکید میکنم که نکات قابل دفاع در سریال داشته ایم، اما نکات منفی بسیار برجسته بوده است.
**نکات منفی بر وجوه مثبت غلبه کرده اند
وی در ادامه درباره نکات منفی فصل ششم توضیح داد: در خانوادهای که ما میبینیم یکی ریاکار است و تظاهر میکند به متدین بودن با یقه بسته و جای مهر در پیشانی و خود را وصل کرده به مسئولان کشور و برای اینکه موقعیتی را کسب کند تظاهر میکند، همسر او یک فرد دهن بین و ساده و اهل حسادت است که تازه عقل کل هم دانسته میشود. شخصیت ارسطو یک فردی است که زندان رفته و برگشته و حالا حاضر است برای پول دست به هر کاری بزند. شخصیت بهتاش یک شخصیت منفی و غیراخلاقی است که همه کار از او سر میزند. بچه کوچک خانواده خبرچینی میکند. البته نمیخواهم وارد مصادیق و جزئیات شوم. ولی همینها نکاتی است که قابل دفاع نیست و به کار لطمات جبران ناپذیری وارد کرده است.
وی ادامه داد: البته همه ما میدانیم ساختن یک مجموعه تلویزیونی طوری که همه مخاطبان را راضی کند، طبیعتا ساده نیست و امکان ندارد که ما به مدلی برسیم که انتقادی به آن وارد نباشد و در عین حال جذاب و پر مخاطب هم باشد. ولی یک واقعیتی است که سریال پایتخت توانسته یک ارتباطی با مخاطب برقرار کند که در این دوران سخت رقابت با فضای مجازی و شبکههای ماهوارهای و هم رقابت با گزینههای دیگری مثل بازیهای کامپیوتری و ... مجموعه جدی است و میتوان درباره آن بحث کرد، میتوان آن را نقد کرد و درباره اش حرف زد و از طرف دیگر وقتی چنین فرصتی برای صداوسیما و سازندگان مجموعه پیش آمده و فرصتی که کمتر برای کسی رخ داده که این قدر استقبال عمومی و توجه مخاطب به کار جلب شود، مسئولیت حساستر و بیشتر هم میشود.
**این نقی دیگر «معمولی» نیست!
این کارشناس مسائل فرهنگی با تاکید بر اینکه اگر پایتخت سریالی بود که کسی نمیدید، اصلا درباره آن صحبت هم نمیشد، درباره تغییر شخصیتهای سریال عنوان داشت: آنها از معمولی بودن خود فاصله گرفته اند و این نقی که میبینیم دیگر «معمولی» نیست. اگر نقی قبلا دروغی هم میگفت یک چیزی از روی ساده بودنش بود و بعد هم جبرانش میکرد، ولی این نقی که در فصل ششم دیدیم، دیگر متفاوت است. ضمن اینکه این فصل پایان بسیار بدی داشت و به بهانه کرونا رها شد.
زائری درباره نظارت صداوسیما بر محتوای آثاری که پخش میشوند نیز گفت: متاسفانه طی سالهای اخیر که پیش رفته ایم، نظارت مدیران صداوسیما شکلی شده است. از یک طرف محدودیتهای مالی و فضای اقتصادی صداوسیما و نوع مدیریت غلطی که در سالهای اخیر به وجود آمده و بی ثباتی مدیریت متاسفانه باعث شده که صداوسیما ارزشها و ضوابط و قوانین خود را از دست بدهد. صداوسیما تنها به ظواهر و شکل میپردازد و در این میان یکسری از برنامه سازان میتوانند سر این دوستان شیره بمالند و کار خودشان را بکنند.
**نظارتهای صداوسیما حداقلی و ظاهری است
وی در پایان تاکید کرد: نظارت بسیار حداقلی و ظاهری است نه محتوایی و معنوی و عمقی. وقتی فضا، فضای تظاهر و نفاق و ظاهرسازی شد کسانی توانسته اند در بدنه صداوسیما رشد کنند که باعث بدنامی مدیران خدوم سازمان هم شده اند. غالب مدیران و بدنه صداوسیما افراد صالح و دلسوزی هستند، اما صداوسیما برای جریان نفوذ، هدف بسیار بزرگی است. ما داریم افرادی را که به هیچ چیزی از اسلام و انقلاب اعتقاد ندارند، ولی در سطوح بالا قرار دارند و تصمیمهایی میگیرند که نتایج آن روی آنتن دیده و شنیده میشود. منبع: خبرگزاری فارس
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: سریال پایتخت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران سریال های نوروزی سریال پایتخت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۸۰۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ | واکنش تهیه کننده نون خ | او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است و برای ...
به گزارش همشهری آنلاین، اخیراً بحث درباره ساختِ گران سریال در شبکه نمایشخانگی به سمتِ تلویزیون هم آمده است. یکی از تهیهکنندگان اینطور گفته که هر قسمت ۲ میلیارد تومان آب میخورد.
او کف برآورد یک سریال رده الف تلویزیون را بین ۲ و ۲.۵ میلیارد تومان میداند؛ با وجود اینکه ممکن است برخی از سریالها حتی با برآورد اولیه یک یا ۱.۵ میلیارد تومانی به ازای هر قسمت آغاز شوند، اما سالانه بسیاری از مجموعهها در میانه تصویربرداری به الحاقیه بودجه میرسند و در ادامه به ارقام ۲ تا ۲.۵ میلیارد تومانی به ازای هر قسمت میرسند.
حتی یکی از تهیهکنندگان سیما پرده از نرخ پایه تولید سریال الف در سال ۱۴۰۲ دقیقهای ۳۰ میلیون تومان برداشت. این گمانهزنیها به سمتِسریالهای زیرخاکی و نونخ آمد. حتی برخی اینطور اعلام کردند که سعید آقاخانی با دستمزد نجومی دوباره به تلویزیون آمده و حواشیای خاص را به جان خریده است.
مهدی فرجی در واکنش به این گمانهزنیها، بودجه عجیب و غریب و دستمزد نجومی سعید آقاخانی به خبرنگار تسنیم گفت: واقعاً بودجه این سریال به مانند بودجههای دیگر سریالهای معمولی تلویزیون است. حتی یک ریال از میراث فرهنگی دریافت نکردیم. با بودجه صداوسیما که بسیار بودجه معمولی بود مثل دیگر سریالهایش این کار را ساختیم.
وی افزود: میگویند سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ این نکته را از همان «نونخ» اول هم میگفتند او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است برای هرکدام یک دستمزد میگیرد. اما آن موقع گفتم و الان هم میگویم دستمزد سعید آقاخانی مثل دستمزدهایی است که صداوسیما به همه پرداخت میکند. او برای «نونخ» که از نویسندگی تا مونتاژ حدوداً یک سریال درگیر کار بود رقمی که دریافت کرد حتی به مراتب از سریال «راز بقا» نمایشخانگی به مراتب کمتر بود. شاید برخی بپرسند چرا؟ چون آقاخانی به شاد کردن مردم علاقهمند است و این باور را دارد صداوسیما همچنان رسانه فراگیری است و مردم آن را میبینند.
فرجی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا سعید آقاخانی نسبت به اظهارنظر مجازی که داشته، «نونخ۵» پایان مجموعههای «نونخ» است تجدیدنظری خواهد داشت، گفت: نمیدانم واقعاً؛ یک مقدار باید جلو برویم و ببینیم ظرفیتهای داستانی برای «نونخ۶» پیدا میشود.
فرجی همچنین در خصوص احیای نهضت ساخت سریالهای دنبالهدار تلویزیون توسط سیمافیلم، خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در سریالهایی که چند فصلهاند و به صورت سری ساخته میشوند، قصه است. حتماً باید به قصه به طور خاص و ویژه توجه کنیم، زیرا توجه به قصه و فیلمنامه، این ظرفیت را ایجاد میکند که مردم آن سریال را دوباره ببینند و دنبالش کنند. به هر حال این نوع سریالها برای مردم یک نوع وابستگی ایجاد کرده که قصه و فیلمنامه خوب میتواند این خاطرات خوش و نوستالژی زیبا را برایشان تکرار کند.
او در پاسخ به این سؤال که نظرسنجیهای تلویزیون را باور دارد که ۷۰ درصدِ مردم تلویزیون میبینند، افزود: من گاهی احساس میکنم بینندگان ما بیشتر از این آمارها و ارقاماند. صداوسیما شاید در این خصوص خیلی سختگیرانه اظهارنظر میکند. در ارتباطاتی که با مردم داریم میبینیم مخاطبان ما را به واسطه «نونخ» میشناسند و چقدر این سریال را دنبال کردهاند؛ به این باور میرسیم شاید بیش از این درصدها مردم مخاطب تلویزیون و سریالهایش هستند.
فرجی که گفته میشود قرار است یک سریال در نمایشخانگی را پیگیری کند به «کندو» احمدرضا درویش اشاره کرد که خیلی جدّی امسال این سریال را دنبال میکند که به جایی برسد.
کد خبر 849428 منبع: تسنیم برچسبها خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران فیلم و سریال ایرانی تلویزیون - صدا و سیما