Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- نشست تحلیل و نقد سریال تلویزیونی پایتخت ۶ با اجرای محمود گبرلو و با حضور سیروس مقدم کارگردان این سریال تلویزیونی لحظاتی پیش در شبکه اول سیما برگزار شد.   تاریخ انتشار: 22:35 - 18 فروردين 1399 - کد خبر: ۶۱۰۵۴۸

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، نشست تحلیل و نقد سریال تلویزیونی پایتخت ۶ با اجرای محمود گبرلو و با حضور سیروس مقدم کارگردان این سریال تلویزیونی لحظاتی پیش در شبکه اول سیما برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سیروس مقدم درباره پایان سریال پایتخت گفت: با توجه به موفقیت شخصیت بهتاش در فوتبال و حضورش در تیم‌های پایتخت، همچنین مشخص شدن داستان نقی معمولی و ارسطو این خانواده راهی تهران می‌شوند. منتها به مراتب به دلیل شیوع کرونا همه چیز برای ما ناممکن شد و نتوانستیم ادامه فیلمبرداری را در شهر تهران ادامه دهیم.

بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین خبرها از معاونت سیما اینجا کلیک کنید

وی در همین راستا ادامه داد: در ادامه این سریال دو قسمت هشتاد دقیقه‌ای دیگر خواهد داشت که در پخش به چهار قسمت تقسیم می‌شود، پس در ادامه و برای پایان این سریال چهار قسمت دیگر را تقدیم مخاطبان خواهد کرد.

مقدم درباره داستان اصلی فصل ششم پایتخت اذعان کرد: ما در سریال پایتخت همه گونه استایل داستان گویی را تجربه کرده بودیم، در این قسمت پایتخت خواستیم تمرکز را بر التهابات داخلی یک خانواده قرار دهیم، در قسمت‌های قبلی تمام اتفاقات براساس رویداد‌های بیرونی پیش می‌رفت. پایتخت ۶ خانوادگی‌ترین پایتخت است، زیرا ما خودمان را از التهابات بیرونی خلاص کردیم و خواستیم به درونیات خانواده بپردازیم.  

وی در همین رابطه تصریح کرد: ما باید بپذیریم که خانواده نقی معمولی ربات نیست و همزمان رشد جامعه رشد خواهد کرد، این خانواده همراه با جامعه و خانواده ایرانی پیش می‌رود.  

الوند درباره برخی چالشهای خانوادگی خانواده معمولی ادامه داد: از نظر من شاید چون قصه تمام نشده برخی از نقدها کامل نباشند، به نظر من باید ساختارگرا به اثر نگاه کنیم، پایتخت شش روایت کلاسیک خاص خود را دارد، یعنی آدمهایی که به هیچ وجه انتظار اتصال آنها وجود ندارد به یکدیگر نزدیک می شوند و در لحظه آخر با آمدن شخصیتی که قبلا بوده همه روابط تغییر می کند. 

وی ادامه داد: من نمیخواستم از شخصیت های پایتخت قدیس بسازم، این شخصیتها نمونه ای از خوبی و بدی هستند، همه تماشاگران به رحمت، فهمیه و بهبود پایتخت حق میدهند. این شخصیت وقتی قابل قبول می شوند که خوب و بد داشته باشند. 

مقدم در پاسخ به سوال محمود گبرلو پیرامون نظر برخی منتقدین مبنی بر نبود قصه در پایتخت شش تصریح کرد: در ابتدا بگویم اهمیت زنده یاد خشایار الوند در پایتخت انکارناشدنی است، الوند یکی از مهمترین ارکان این سریال بود. البته این را بگویم نطفه اصلی پایتخت با محسن تنابنده بوده است و بعد از آن نویسندگان اضافه شدند، به عنوان مثال در فصل دوم اصلا زنده یاد الوند حضور نداشت. یا در پایتخت پنج از سفر به ترکیه وی به کار اضافه شد.

وی در همین رابطه افزود: الوند بعد از سالها حضور در کنار کار به لحن و لهجه و قصه آشنا بود، وی مدیوم تلویزیون را به خوبی می شناخت، مثلا میدانست بعد از دو سکانس پردیالوگ باید فضاسازی انجام دهد. ما شاید در پایتخت شش با این نقیصه روبرو بودیم اما این را بگویم که تمامیت فیلمنامه با محسن تنابنده بود. 

الوند درباره دلیل گوینده بودن شخصیت هما اضافه کرد: اگر این شخصیت به عنوان گوینده انتخاب شده به این دلیل بود که بعد از حضور بهبود احسان علیخانی بتواند از وی برای حضور در مجموعه ماه عسل دعوت کند. من معتقدم پایتخت شش دارای یک قصه اصلی بود و خرده روایت ها به آن قصه اصلی کمک می کنند. 

وی افزود: قصه بهبود بخش مهم این سریال است، این قصه از همان ابتدای سریال داستانش کاشته شده است، بعد از بازگشت بهبود تازه چالش‌های قصه آغاز می شود، پس به همین دلیل اشاره به کلاسیک بودن داستان پایتخت شش دارم. این مهمترین خط داستانی موجود در این فصل پایتخت است. خط داستانی پایتخت شش از همان ابتدا به آرامی اوج می گیرد. 

الوند در اخبار متعدد پیرامون سریال پایتخت تاکید کرد: به نظر من باید زاویه و دریچه نگاه در اثری همچون پایتخت باید دریچه طنز و کمدی باشد، اگر از دریچه طنازی و شوخی به برخی اتفاقات نگاه کنیم در یک اثر کمدی می توانیم برخی الهامات داشته باشیم. مثلا در پایتخت یک در بخشی از سریال صحنه ها برداشتی از جیمز باند بود، این به دلیل فضای کمدی اثر بود و دلیلی بر کپی برداری از آنها نیست، مثلا در صحنه بهتاش از موسیقی راکی استفاده کردیم، این دلیل نمی شود که ما سیلوستر استالونه را دوست داشته باشیم. 

وی درباره حواشی اخیر پیرامون سریال پایتخت افزود: نظرات زیادی از سوی ضدانقلاب آن سمت آبها که ما را در زمان ساخت پایتخت تهدید علنی کردند مطرح شد، چطور می‌شود که نظرات دوستانی در داخل که شاهد تلاش ده ساله و دلسوزانه تیم پایتخت هستند با ضدانقلاب یکی می‌شود؟ این چیزی است که حال من را خراب می‌کند ما فکر می کردیم به خاطر اینکه در ایام کرونا جانمان را کف دستمان گذاشته و برای مردم اثری را آماده کرده ایم تقدیر می شویم، اما انگار همه می خواهند که این گروه به جای تقدیر توبیخ شوند. من حالم خراب شده چون ما تماما میخواهیم خدمت کنیم اما برخی آن را خیانت تلقی می کنند. 

الوند در پایان برنامه گفت: هر اثر هنری قطعا نقص‌هایی دارد زیرا ما آدمهای کاملی نیستیم و کاملا نقص ها را می پذیریم اما در هیچ جای دنیا اثری کامل وجود ندارد. ما همواره پذیرای نقدهای اصولی پیرامون پایتخت هستیم، منتها باید صبر کرد و تا پایان این سریال را دید تا بسیاری از داستان ها به پایان برسند و تکلیف منتقد با اثر روشن شود. 

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: سریال پایتخت پایتخت 6 سریال تلویزیونی سریال پایتخت پایتخت شش پایتخت ۶

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۰۵۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیحات جبلی درباره ساخت فصل جدید زیرخاکی، نون خ و پایتخت

آفتاب‌‌نیوز :

«پیمان جبلی» رئیس سازمان صدا و سیما درباره آخرین وضعیت سریال‌های الف ویژه اظهار داشت: دو مجموعه تلویزیونی «الف ویژه» فاخر سلمان فارسی و موسی (ع) در دست تولید است؛ هر دو مجموعه نمایشی با برنامه ریزی منظم، مراحل مختلف آن‌ها در حال پیشرفت است.

وی افزود: فناوری تولید مجموعه موسی (ع) با سریال سلمان فارسی و همه مجموعه‌های نمایشی که تا کنون تولید شده، متفاوت است و بر اساس تولید مجازی یا همان Visual Production در دست ساخت است که تجهیزات قابل توجهی را باید تأمین کنیم که به تدریج در حال تأمین است.

رئیس سازمان صداوسیما گفت: امیدواریم امسال دو مجموعه تلویزیونی موسی (ع) و سلمان فارسی بر اساس زیرساخت‌ها و تجهیزات تولید مجازی در تراز روز دنیا برخوردار خواهند شوند؛ به نظر می‌رسد تولید مجموعه‌های فاخر الف ویژه اگر بخواهد با شکل فعلی ادامه یابد؛ هم به لحاظ هزینه و هم به لحاظ زمان تولید چندان به صرفه نباشد؛ لذا ما توسعه فناوری جدید «تولید مجازی» را هدف قرار داده ایم.

وی ادامه داد: در حال حاضر فصل یک سریال سلمان فارسی در خاک ایران از سال گذشته شروع شده و با همان برنامه ریزی که پیش بینی شده در حال پیشروی است در هفته‌های آتی شاهد حضور مجدد عوامل و بازیگران و برنامه سازی در شهرک غزالی صداوسیما خواهیم بود.

به گفته رئیس سازمان صداوسیما، سریال سلمان فارسی در ۳ فصل ساخته می‌شود فصل دوم آن که مربوط به بیزانس بوده، به اتمام رسیده و در حال حاضر فصل ایران در حال تصویربرداری است و فصل پایانی هم که مربوط به بخش حجاز است، بعد از اینکه فصل ایران به مراحل وسط یا پایانی برسد، مراحل پیش تولید فصل حجاز را هم آغاز می‌کنیم.

جبلی درباره لوکیشن تصویربرداری سلمان فاسی یادآور شد: عموما لوکیشن‌هایی که برای فصل بیزانس طراحی شد، در مجموعه شهرک سینمایی غزالی سازمان صداوسیما ساخته شد و یک ساخت و ساز‌های ماندگاری است که برای همه مجموعه‌های تلویزیونی یا سینمایی قابل استفاده است.

صداوسیما سریال‌های نمایش خانگی تراز را خریداری می‌کند

وی در پاسخ به پرسشی درباره خریداری سریال‌های نمایش خانگی از سوی صداوسیما و پخش در شبکه‌های سیما اظهار کرد: اگر در تولید مجموعه‌های نمایشی با ضوابط سازمان صداوسیما و هماهنگی بین تهیه کننده و مجموعه صداوسیما، برای شبکه نمایش خانگی برنامه‌ای تولید شود، هم حمایت می‌کنیم و هم خریداری کنیم، اما فعلا به مورد مشخصی نمی‌توانم اشاره کنم.

رئیس سازمان صداوسیما درباره ساخت فصول بعدی سریال‌های پرمخاطب سیما بیان کرد: اساسا یکی پایه‌های اساسی طرح تحول صداوسیما، فصل دوم سازی است به این معنا که اگر مجموعه‌هایی به هر دلیلی توفیقاتی داشتند، آن سریال‌ها به عنوان ارزش و ویژند صداوسیما مورد بهره برداری قرار می‌گیرند و فصول بعدی آن‌ها تلاش می‌شود ساخته شود؛ البته در هر موضوعی فصل‌های جدید باید با موضوعات متنوع و کیفیت بالاتر و بهتر ساخته شود تا به آن برند لطمه وارد نشود.

وی ادامه داد: عملکرد صداوسیما در دو سه سال اخیر نشان می‌دهد از برند‌های مهم حمایت کرده و برای ساخت فصل‌های بعدی آن‌ها اقدام کرده است مثلا زیرخاکی و «نون خ» بخشی از آنهاست؛ درباره ساخت فصول بعدی پایتخت هم قبلا توضیح داده ام؛ بنابراین سیاست مذکور ادامه می‌یابد و هر مجموعه‌ای که موفق بوده، مطمئن باشید ساخت فصول بعدی آن‌ها در دستور کار است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • دانلود سریال افعی تهران قسمت 10 با حجم رایگان
  • بیشترین مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره اخیر برای آموزش و پرورش بوده است
  • مطلبی از حواریون امام(ره) بود
  • دستگیری مردی که دایی و خاله‌اش را کشت
  • همکاری‌های مشترک محسن تنابنده و احمد مهرانفر؛ زوج همیشه جذاب
  • پاسخ به یک ابهام بزرگ درباره فصل جدید «پایتخت»
  • توضیحات جبلی درباره ساخت فصل جدید زیرخاکی، نون خ و پایتخت
  • پاسخ به یک ابهام بزرگ دربراه فصل جدید «پایتخت»
  • عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ
  • بازیگر پایتخت در سن ۷۱ سالگی |‌ عکس