چرا نقی معمولی و سریال «پایتخت» محبوب جامعه شدند؟
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۸۶۲۵۷
شنیدهها حاکی است رسانه ملی کار تولید نزدیک ۱۵ سریال را که احتمالاً در مراحل پیشتولید بودهاند، متوقف کرده است. فارغ از صحت و سقم این خبر باید گفت وضعیت سریالسازی در سیما دستکم یک دهه است وارد بحران شده و نمود این وضعیت را میتوان در کاهش دامنه مخاطبان مشاهده کرد.
به گزارش قدس آنلاین، اگر تا دو دهه پیش مردم مجبور بودند به سریالهای رسانه ملی اکتفا کنند، امروز دیگر این اجبار وجود ندارد، اما به نسبت رشد رقبا آیا سریالهای تلویزیون هم رشد کردهاند؟ پاسخ نه تنها مثبت نیست بلکه باید گفت با کمال تأسف مجموعههای تلویزیونی در دهه اخیر با افت کیفیت نیز مواجه بودهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سریالها یا اساساً خالی از شور و نشاط زندگی مشترک و خانوادگی هستند یا به اسم کمدی و طنز مشحون از المانهای ضدفرهنگند، حتی در سریالی، چون «نون. خ» که داستان آن در روستا و شهرستان میگذرد، خانوادهها اغلب یا یک فرزند دارند یا بدون فرزند ترسیم شدهاند، هیچ سریال ایرانی در چند دهه اخیر نتوانسته است حتی یک کاراکتر الهامبخش به جامعه معرفی کند و چه بسا الهامبخشی کاراکترها معکوس بوده است و ضدقهرمانها و کاراکترهای منفی مورد اقبال مردم قرار گرفتهاند. برای مثال دو دهه پیش شخصیتی، چون خشایار مستوفی در سریال طنز «زیر آسمان شهر» به چهرهای مشهور و عامهپسند و چه بسا مقبول تبدیل شده بود.
اوج محبوبیت یک کاراکتر تلویزیونی به سریال طنز «پایتخت» و کاراکتر نقی معمولی محدود میشود؛ شخصیتی کج و کوله که فقط میشود به آن خندید و به مرور وجوه مثبت آن نیز با تغییر نویسندهها دچار استحاله منفی شد. سریالهای تلویزیونی مشحون از آدمهای بیهویت و گیج و منگ و بیهدف و بیانگیزهای هستند که مدام در حال جنگ با خانواده یا جامعه تصویر میشوند و نقطه قوت آنها در آثار طنز لودگی و بیهودگی و در آثار جدی تنش و درگیری است که از دل آن فقط خشمی فروخفته عاید مخاطب میشود. قطعاً بخشی از این تصویر از دل جامعه بیرون میآید، اما آن وجه مثبت جامعه ایرانی قطعاً به نحوی غیررسمی در مجموعههای تلویزیونی سانسور میشود.
سریالسازها اساساً به قدری در بازنمایی وجوه مثبت یک شخصیت مذهبی نابلد عمل کردهاند که دیگر رفتن به سمت اینکه کاراکتری مذهبی و مثبت و الهامبخش بتواند در یک اثر تلویزیونی بروز و ظهور یابد، به یک امر محال در فکر و ذهن مدیران و کارگردانان تبدیل شده است.
در واقع به قدری این ناتوانی و نابلدی تکرار شده است که این ایده خود را غلبه داده که آدمهای خوب نمیتوانند جذاب باشند و لزوماً باید آدمها بیشخصیت، بیخیال خنگ و لوده باشند تا مخاطب آنها را قبول کند! این روش و رویه همچنان به شکلی ممتد در سریالسازی ادامه دارد و ساختار به گونهای بوده که بدون بر هم زدن نظمی که خود را تحمیل کرده است، نمیتوان تحولی عمیق ایجاد کرد. توقف روند غلط گذشته از هر جایی که باشد میتواند یک گام مؤثر تلقی شود، به شرطی که طرح و نقشه راه برای افق سریالسازی در تلویزیون وجود داشته باشد و تردیدی نیست که مبنای هر تحول مثبتی نیروی انسانی است و اگر فکرها و ایدههای بکر و مؤثر کار را به دست نگیرند و تغییرات صرفاً در سطح خود را نشان بدهد، امیدی به ترسیم یک افق روشن نمیتوان داشت. ماهیت سریالسازی با توجه به رقابتی شدن فضای تصویر در جهان باید دچار تغییر شود. توقف سریالها شاید اولین گام در راستای این هدف استراتژیک باشد.
منبع: خبر آنلاین
انتهای خبر/
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: افت سریال ها فیلم و سریال های تلویزیونی سریال سازی سریال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۸۶۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقشآفرینی بازیگر «لیسانسهها» در «شب دیجور» محمود معظمی
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ خبرگزاری علم و فناوری آنا، نیلوفر هوشمند بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون است که سابقه حضور در سریالهایی همچون «کمکم کن»، «پنجمین خورشید»، «عملیات ۱۲۵» و فیلمهای «حال خوب من» و «مرد خاکستری» را در کارنامه خود دارد. با این حال مخاطبان او را با حضور در مجموعه تلویزیونی «لیسانسهها» و «فوق لیسانسهها» به کارگردانی سروش صحت میشناسند. او در آن سریال ایفاگر نقش «نرگس» خواهر مسعود (امیرحسین رستمی) بود.
هوشمندی در گفتوگو با خبرنگار آنا از نقشآفرینی خود در مجموعه تلویزیونی «شب دیجور» به کارگردانی محمود معظمی خبر داد.
این بازیگر سینما و تلویزیون عنوان کرد: در این سریال که در حال تصویربرداری است، نقش «نسترن» را دارم که از شخصیتهای اصلی داستان است. نسترن به خاطر شرایط خانوادگی و آمال و آرزوهایی که دارد، از طریق فعالیت در فضای مجازی وارد عرصههای جدیدی میشود که چالشها و دردسرهای فراوانی را برایش در پی دارد.
هوشمند عنوان کرد: در این مجموعه تلویزیونی، فعالیت باندهای مافیایی و شبکههای حامی برخی بلاگرها و اینفلوئنسرها در قالب یک داستان جذاب به تصویر کشیده شده است. عوامل در حال حاضر درگیر کار تصویربرداری هستند و روند کار از نیمه گذشته است. احتمالاً این سریال برای پخش از شبکه سه سیما در اوایل تیرماه آماده شود.
لازم به یادآوری است آخرین مجموعه تلویزیونی که با کارگردانی محمود معظمی از تلویزیون پخش شد، سریال «محرمانه» بود که در پاییز سال ۱۴۰۲ روی آنتن شبکه سه سیما رفت.
این سریال به تهیهکنندگی سید رامین موسوی و نویسندگی مهدی حمزه روایتی واقعی از پیشرفتهای علمی دانشمندان کشورمان در حوزه پزشکی را روایت میکرد. پیشرفتهایی که با کارشکنیها و اخلالهای دشمنانی مواجه شد که تلاش داشتند مانع از دستیابی ایران به موفقیتی بزرگ شوند.
انتهای پیام/